Ugyan alig telt el egy év azóta, hogy Komáromban megjelent az első közösségi járműkölcsönző szolgáltatás a MINT, a minap egy újabb megjelenésének örülhettek a helyiek. Ezúttal azonban nem csak a járási székhely lakosainak és turistáinak kedvez az új szolgáltatás, hiszen a KOMBIBike nevet viselő, határokon átívelő kerékpárkölcsönző rendszer Magyarország és Szlovákia 9 települését köti össze. Ezáltal Európa legnagyobb kerékpárkölcsönző rendszerét sikerült megalkotni a Duna két partján elterülő két országban. A cikkünk első felében a rendszert megalkotó és üzemeltető Pons Danubii EGTC igazgatóját, Bara Zoltánt kérdeztük a szolgáltatásról. A második felében pedig leteszteljük magát a rendszert és az elektromos kerékpárok egyikét.

Mi is valójában a KOMBIBike szolgáltatás?

A nemzetközi KOMBIBike kerékpárkölcsönző rendszer valódi különlegességnek számít Európában. Szlovákiából öt, míg Magyarországról négy település ad otthont az egyedi szolgáltatásnak. A szlovákiai oldalon Komárom, Ógyalla, Gúta, Érsekújvár és Naszvad városában van dokkoló, míg Magyarországon Komárom, Tata, Kisbér és Oroszlány része a rendszernek. Ezeken a településen jelenleg 13 állomás üzemel, amelyeken összesen 130 kerékpár várja a helyieket és turistákat. Ebből 35 elektromos, 95 pedig hagyományos kerékpár. A KOMBIBike az Interreg V-A Szlovákia – Magyarország Együttműködési Program 2017-es sikeres pályázatából valósulhatott meg.

Milyen céllal jött létre ez a kezdeményezés?

A szlovákiai és magyarországi városokat összekötő rendszer célja, hogy népszerűsítse az alternatív közlekedési eszközöket nem csupán a helyi lakosság, de a térségbe látogató turisták számára is, további látványosságokat kínálva számukra. A 13 dokkoló állomásnak köszönhetően tulajdonképpen az egész Dunamente körbejárható két keréken. Reméljük, hogy idén nyáron újra visszatérnek a régiónkba a turisták, akik számára tökéletes választás lehet a közösségi kerékpárkölcsönzés. Mindazonáltal a rendszer kiváló lehetőség a két Komárom közötti közlekedés tekintetében is. Rengetegen járnak át Észak-Komáromból a dél-komáromi vasútállomásra és a strandra. A KOMBIBike kerékpárjait használva, nem kell többé félnünk attól, hogy az utazás, vagy a fürdőzés alkalmával a kerékpárunknak lába kél. A szolgáltatás legnagyobb előnye pedig abban rejlik, hogy például egy elektromos kerékpárral bármikor eltekerhetünk a szlovákiai Komáromból a magyarországi Tatára, ahol a helyi állomáson elhelyezhetjük az eszközt. Majd egy ebéddel összekötött városnézés után, visszatérhetünk az addigra már újra feltöltött bicikliért és haza tekerhetünk vele.

Esetleg tervben van a rendszer bővítése, vagy új szolgáltatások bevezetése?

Tisztában vagyunk azzal, hogyha azt szeretnénk, hogy a nagyobb városokon belül egyre többen válasszák a KOMBIBike rendszerét munkába és iskolába járásra, ahhoz egyre több állomást kell kialakítanunk. Ezért ősszel újabb pályázatot szeretnénk benyújtani, a dokkolók bővítése céljából. Többek között idővel szeretnék egy-egy állomást az észak-komáromi bevásárlóközpont övezetben, valamint a strand és a Selye János Egyetem közötti parkolóban elhelyezni. Emellett további dokkolók kialakítása van tervben Dél-Komáromban és Tatán is. Új szolgáltatások terén pedig nagy álmunk egy csónakkölcsönző rendszerrel bővíteni a szolgáltatást. Ezt nagyjából úgy lehetne elképzelni, hogy a Duna és a Vág partján lenne pár megálló, amelyek között csónakokkal és kerékpárokkal lehetne közlekedni. Gyakorlatban ez úgy nézne ki, hogy például a család a kölcsönzött csónakkal lecsónakázik a Dunán Komáromból Izsára, ahol kikötnek majd hazatekernek a KOMBIBike kerékpárokkal. A kölcsön csónakot pedig a szolgáltatáson belül mi elszállítjuk, így nekik nem kell törődni a csónak logisztikájával. Ezek még csak távlati célok, de igyekezni fogunk megvalósítani őket.

Most pedig térjünk rá a rendszer bemutatására és tesztkör elemzésére.

Bérlési lehetőségek

A szolgáltatás alapjában véve két csoportot különböztet meg a bérlési lehetőségeknél. Ez a két csoport az alkalmi felhasználók és a rendszeres felhasználók csoportja. Az előbbinél lehetőség van 1 napos (1,30 euró, 500 Ft), 3 napos (3 euró, 1 100 Ft), és heti jegy (5 eurót, 1 900 Ft) megvásárlására. Az alapjegyen felül, minden megkezdett félóra után 50 cent (200 Ft) plusz költséget számol fel a szolgáltatás a használat során. A hagyományos kerékpárok esetében, minden fél órát nem meghaladó kölcsönzés, az alap jegyen felül nem jár extra költséggel. Ellenben az elektromos kerékpárokkal, amelyeknél már az első fél órában is számlálódik a bérlési idő díja.

Leegyszerűsítve, ha szeretnénk 5 órára bérelni egy elektromos biciklit, az 1 napos jegy esetében a szolgáltatás 6 euro 30 centbe fog kerülni. Egy hagyományos kerékpár esetében ez a költség 5 euro 80 cent lesz. Ezeknél a kölcsönzési lehetőségeknél, a bicikli bérlés alkalmával a rendszer 25 eurót, vagy 9 500 Ft-ot zárol letétként a felhasználó bankszámláján. Később a megvásárolt jegy lejárata után ebből az összegből kerül levonásra a jegy ára és a bérlési idő költsége. A 25 eurós letét fel nem használt részét minden esetben a megvásárolt jegy érvényességi idejének lejártát követő 24 órán belül a rendszer felszabadítja. A banktól függ, hogy ezután milyen gyorsan kerül vissza ez az összeg a felhasználó számlájára. Ez a folyamat legkedvezőbb esetben 5 banki napot vesz igénybe. Az 1 napos, a 3 napos és a hetijegyet a KOMBIBike weboldalán, vagy a mobiltelefonos applikáció segítségével lehet megvásárolni.

A rendszeres felhasználóknak lehetőségük van havi (2,5 euró, 930 Ft), féléves (12 euró, 4 500 Ft) és éves (20 euró, 7 400 Ft) bérlet vásárlására is. A bérletek megvásárlása a KOMBIBike kártya kiváltásával jár együtt (2 euró, 740 Ft), ami a későbbiekben lényegesen megkönnyíti a biciklik leválasztását a dokkoló állomásokról. A bérletértékesítési helyekről és a bérlési lehetőségek részleteiről a kombibike.eu weboldalon tájékoztatódhatnak.

Mielőtt egy hosszabb útra indulnának a bérelt járgányokkal, fontos észbe tartaniuk, hogy a maximális egyszeri kölcsönzési idő 10 óra lehet. Ha a biciklik 10 óránál tovább vannak távol a dokkolóktól, a kerékpár eltűntnek lesz nyilvánítva és GPS alapon kerestetni fogják. Hosszabb utak esetén érdemes a 13 telepített dokkoló egyikét betervezni az utazásba, hiszen egy rövid dokkolás, és vagy töltés után nullázhatjuk a 10 órás limitet és folytathatjuk az utunkat. A megvásárolt jegy időtartama alatt, (1 napos jegy = 24 óra), bármennyi alkalommal dokkolhatjuk ki, illetve be az egyes a kerékpárokat.

Applikáció és regisztráció

Ahogy már említettem, azoknak az alkalmi felhasználóknak, akik nem szeretnének kártyát és bérletet vásárolni, a kombibike.eu weboldal és a KOMBIBike applikáció lesz a segítségükre. A program iOS és Android rendszerre is ingyenesen letölthető. Az alkalmazást megnyitva, az első oldalon egy Google Térkép fogad bennünket, amelyen a rendszerben résztvevő 9 település 13 dokkolóállomását láthatjuk megjelölve. Az egyes dokkolóállomásokra kattintva megnézhetjük, hogy jelenleg mennyi hagyományos és mennyi elektromos kerékpár van a kiválasztott helyszínen.

A kezdőoldal alján a bejelentkezés, regisztrálás és az információk menüpontot találjuk. Első alkalommal természetesen regisztrálnunk kell a szolgáltatásra. A regisztrációnál meg kell adnunk néhány személyes adatot, mint például név, e-mail cím, telefonszám. A kért adatok megadása után kapunk sms-ben egy négyjegyű számot, amelyet be kell gépelnünk az alkalmazásba. A kód megadása után már kész is a regisztráció. A rendszer visszadob a kezdőlapra, ahol a bejelentkezés és a regisztrálás menüpontot, felváltja a Bicikli kölcsönzés és a Profil menüpont. A bicikli kölcsönzésre kattintva először jegyet kell vásárolnunk.

A vásárlásnál kiválasztjuk a jegyünk típusát és azt, hogy milyen valutában szeretnénk megváltani azt. Ezután megadjuk a bérlés időpontját és már mehetünk is tovább a fizetésre. A fizetés gyors és biztonságos, szinte pár másodperc alatt megtörténik a 25 eurós letét zárolása, amely után sms-ben és emailben is értesít minket a rendszer a sikeres vásárlásról és egyben megkapjuk a kerékpárbérléshez szükséges PIN kódunkat is. Végül két lehetőségünk van befejezni a bérlést. Az első és leggyorsabb módja az, ha a kiválasztott kerékpáron található QR kódot bescanneljük a telefonunkkal (vagy megadjuk a kerékpár számlát) és rá kattintunk a bérlés menüpontra.

A második lehetőségnél pedig a dokkoló állomások terminálján ki kell választanunk a „Kölcsönzés PIN kóddal” menüpontot, ahová be kell gépelnünk az sms-ben és emailben kapott nyolcjegyű kódunkat, ezután beírjuk a kiválasztott kerékpár kétjegyű kódját és már útnak is indulhatunk.

Elektromos kerékpár teszt

Én a KOMBIBike szolgáltatás elektromos rásegítésű kerékpárját használtam a rendelkezésemre álló tesztidőszak alatt. Elöljáróban annyit, hogy nem mondanám magam nagy biciklizőnek, hiszen nagyjából egy évvel ezelőtt ültem utoljára nyeregben, akkor is egy 30 km-es kör után napokig szenvedtem az izomláztól és ezután kicsit el is távolodtam ettől a mozgásformától. Most azonban mégis csillogó szemekkel pattantam kerékpárra és két nap leforgása alatt le is tekertem vele bő 70 kilométert. Ugyan a második nap végére már itt is jelentkezett egy kis izomláz, de ez összehasonlíthatatlan volt azzal, amit egy évvel ezelőtt éreztem.

A kerékpárt egy KOMBIBike kártyával kölcsönöztem ki, ami nagyjából egy-két másodpercet vett igénybe. Ezúton is szeretnék köszönetet mondani a Pons Danubii EGTC-nek, hogy a rendelkezésemre bocsátották a kártyát. Ennél a bérlési módnál nincs más dolgunk, mint hozzáérinteni a kártyát a kiválasztott bicikli dokkolójához és megvárni a hangjelzést ami jelzi, hogy leválaszthatjuk a járművet. Az első utam Gútára vezetett, majd másnap Izsa felé vettem az irányt. Most az előbbi útról szeretnék néhány tapasztalatot megosztani.

A Komárom-Gúta körre elkísért egy komolyabb kerékpáros múlttal rendelkező ismerősöm is, aki rendelkezett egy kilométerszámlálóval, így elég pontos képet kaptam arról, hogy mire is képes a bicikli. Gúta felé ugyan verőfényes napsütésben tekertünk, azonban erőteljes szembeszél nehezítette meg az utunkat. Ez a nehezítés főleg abból adódott, hogy a versenybiciklivel kisérő ismerősöm, az erőteljes ellenszél miatt nagyjából 15 km/órás gyorsaságra volt képes. Ezalatt én az elektromos rásegítésnek köszönhetően, szinte észre sem vettem a szél kedvezőtlen hatását. Ha egyedül lettem volna, nagyobb erőfeszítés és pihenés nélkül tudtam volna tartani a 20-25 km/órás átlagsebességet, de persze nem hagytam hátra a kísérőmet.

Fontos megjegyezni, hogy az elektromotor tekerés nélkül nem kapcsol be, így folyamatosan tekernünk kell ahhoz, hogy haladni tudjunk. Gútára érkezve egy kisebb tekergés után, elhelyeztem a biciklit a helyi dokkoló állomáson, amely a nagy körforgalom melletti posta előtt található. Nagyjából egy fél órás ebédszünet/töltési idő után, újra kidokkoltam azt a biciklit, amellyel érkeztem és elindultunk vissza Komáromba. Gond nélkül választhattam volna, egy másik teljesen feltöltött kerékpárt is, hiszen erre a KOMBIBike rendszere lehetőséget kínál, én azonban szerettem volna megtudni, hogy mennyit is bír a kerékpár akkumulátora. A visszaúton szerencsénkre már szélcsend volt, így már mindketten 20 km/óra felett tudtunk haladni. Az elektromos kerékpár specifikációjában 40 és 50 kilométer közötti hatótávot ígér a gyártó. Ez az érték függ az időjárástól, a felhasználó test tömegétől és a felhasználás módjától is. Az én esetemben az odaút alatti szembeszél, körülbelül 90 kiló testtömeg és maximális rásegítés mellett, a fél órás töltéssel együtt 45 kilométert sikerült megtennem.

Ugyan ekkor még pislákolt az akkumulátor töltöttségi szintjét jelző legalsó sáv, de a motor már nem segítette a tekerést. Az utolsó néhány kilométert elektromos rásegítés nélkül kellett megtennem, ami a kerékpár súlyából és kialakításából kifolyólag nehezebb volt, mint egy hagyományos kerékpár esetében lett volna, azonban nagyobb megterhelés nélkül sikerült visszatekernem a Lehár parkban található dokkolóállomáshoz. Az oda-vissza utat végül 19 km/órás átlagsebességgel sikerült abszolválnunk.

Összegezve a teszt során szerzett tapasztalatokat, a KOMBIBike szolgáltatás Európa legnagyobb kerékpárkölcsönző rendszere, emellett nagyon modern és egyszerűen kezelhető. Első alkalommal ugyan bonyolultnak tűnhet a regisztrálás és a bérlés menete, ez azonban csak a látszat. A KOMBIBike rendszere tökéletes választás kisebb családi kirándulásokra a rendszeren belül található települések között, továbbá a közeljövőben bővülő dokkoló állomások által a munkába és az iskolába járás gyanánt is jó szolgálatot tehetnek majd a kölcsönözhető kerékpárok. Nem mellesleg a hozzánk érkező turisták számára is vonzó és csalogató tényező lehet egy olyan szolgáltatás, amivel gyorsan és költséghatékonyan fedezhetik fel ezt a gazdag történelmi múlttal és megannyi élő és épített szépséggel rendelkező régiót.

Cikkünk rövidebb formában a Duna24 2021. júniusi nyomtatott lapszámában jelent meg.

Olvasta már?
KOMÁROM időjárás

Iratkozzon fel hírlevelünkreés küldjük az aktuális lapszámot.